AKTUALNO in ZANIMIVO

Jul. 28, 2020

Ogled slik

Slike, ki so v moji lasti, imam razstavljene doma, nekaj je shranjenih v deponiji. V hišni galeriji jih občasno menjam. Fotografije imam shranjene na prenosnem disku, nekaj razvitih razstavljam v ateljeju.
Vse moje likovne izdelke je možno videti po predhodni najavi.
Vsakega obiska bom vesel.

Aug. 2, 2020

Fotografije slik

Pri fotografiranju slik brez primernega prostora z osvetlitvijo vedno nastopijo težave. Neprimerna svetloba popači barve. Napačen kot osvetlitve neenakomerno osvetli sliko. Imam dve lokaciji za fotografiranje slik. Dopoldan jih fotografiram na zahodni strani hiše pod balkonom, da mi svetloba neba ne povzroča bleščanja, popoldan uporablja severni del hiše. V senci sliko postavim skoraj navpično, obrnjeno proti gozdu in se s tem spet izognem bleščanju, ki ga lahko povzroča svetlo neba. Z bliskavico se izogibam fotografiranju slik. V zaprtem prostoru naravni vir svetlobe prihaja skozi okno in slika ni enakomerno osvetljena, kadar jo obrnemo s prvo stranjo proti oknu, se barve bleščijo. fotografiranje pod kotom popači sliko. Mnogim omenjenim težavam se izognem, če počakam oblačno vreme.

Aug. 5, 2020

Naši impresionisti

...Ivan Grohar, bajtarski sin iz loških hribov, je bil med njimi najmehkejše narave, Jakopič najgloblji mislec, Jama najbolj razumski in Sternen najbolj epski... (E. Cevs, Slovenska umetnost)

Aug. 6, 2020

19. stoletje ...

… stoletje, ki je zadoščalo samo sebi - in vendar stoletje brez lastnega sloga, ker si je vse sloge prilaščalo, samo pa nobenega spočelo. (E.Cevc, Slovenska umetnost)

Aug. 7, 2020

Koan ...

...je uganka ali zgodbica, ki lahko, kadar jo zenovski mojster pove učencu, omenjenega učenca zdrami v stanje zavesti, znano kot satori - nenadno razsvetljenje. V takšni zavesti izhlapijo vse razlike in vrednotenje vsakdanjega sveta, ostane pa globoko vrednotenje enotnosti vesolja in vseh izkustev v vesolju. (T. Cathcar &D. Klein, Ste že slišali tistega o Platonu...)

Aug. 7, 2020

Donačka gora ...

... je neusahljivi vir idej in možnosti likovnega izražanja. Štiridesetim slikam o Gori sem dodal še eno, zimski motiv, ki ga še nisem imel. Pripravil sem osnutek na osnovi nekaj fotografij različnih pogledov, ki sem jih posnel v zadnjih letih.

Aug. 8, 2020

Spomenik neznanemu junaku ...

… na Avali je delo Ivana Meštroviča. Kot vsi veliki mojstri, je tudi on imel pomočnike, ki so po njegovih skicah klesali v jablaniški granit karijatide (ženski kip v funkciji stebra ali podpore). Eden od njih je bil Grga Antunac, ki je klesal Makedonko in Slovenko. Bil je izredni mojster pri izdelavi rok in obrazov. Rojen je bil v Šibeniku leta 1906, umrl je v Zagrebu leta 1970.

Aug. 9, 2020

Mobil

...Z dodajanjem dimenzije časa v likovno umetnost, konkretno plastike, se je koncept predstave in razmišljanja o umetnosti v osnovi spremenil. Oblika mobila se v časovnih intervalih spreminja, nova oblika poseže v prostor, ga oblikuje, nastane gibanje in posledično drugačna oblika, ki je začasna, lahko se v časovnih intervalih spreminja, ponavlja. (Razmišljanje o mobilu, E.A., 2012, Šola za risanje in slikanje, Ljubljana)

Aug. 10, 2020

Orfizem

Robert Delaunay je v kubizmu sprejel tisti del, ki ga je zanimal pri deljenju slikarskih objektov na kristalične segmente. Te razstavljene elemente je obarval tako, da spominjajo na pogled skozi prizmo, ko se svetloba razdeli na spekter barv. Ta svetloba z zvenenjem barv spominja na glasbo. Zaradi tega poetskega karakterja je smer dobila ime orfizem, po rimskem antičnem pevcu Orfeju. (Iz seminarske naloge E.A., Likovne analize, 2011, viri navedeni v nalogi)

Aug. 11, 2020

40 pogledov Donačke gore

Hokusai je v barvnem lesorezu s 36 (+ 10) pogledi na goro Fudji podal izziv likovnim ustvarjalcem. Nadgradil ga je s knjigo 100 pogledov na goro Fudji. Mojih 40 slik o Donački gori ni ravno toliko pogledov na Goro. Poskušal sem prikazati povezavo Gore z bližnjim Rogatcem, vzajemen vpliv na življenje v okolici in s slikami obuditi zgodovinske dogodke na Gori in v njeni bližini.

Aug. 12, 2020

Modelacija, modulacija

Barvna modelacija (tonsko oblikovanje), ploskovno pobarvano obliko na eni strani osvetlimo, na drugi potemnimo, dobimo 3D vtis.
Barvna modulacija (kolorizem), s pomočjo toplih in hladnih barv ustvarimo iluzijo plastičnosti. Pri barvni modulaciji barve ne umažemo z belo ali črno (ostanejo čiste in barvno intenzivne barve).

Aug. 14, 2020

Trompe-l'œil

»preslepiti oko«, je slikarska tehnika, s katero se preko optične iluzije prikaže upodobljene predmete v treh dimenzijah, kar vzbuja vtis, da gledamo prave predmete, ki segajo iz naslikanega polja. (razlaga Wikipedija)

Aug. 15, 2020

Grdo in lepo v umetnosti

U. Ecco v Zgodovina grdega, bodočim kritikom v poduk, navaja seznam uničujočih kritik, ki so jih na rovaš danes obče občudovanih umetnin napisali vodilni strokovnjaki svojega časa. Nekaj primerov:
"Imel je darove, potrebne velikemu slikarju, le da mu je manjkalo volje, da bi to postal" Emile Zola o Cezanu.
"To je delo norca" Ambroise Vollard, 1907, o Picassovih Avignonskih Gospodičnah.
"Fant nima niti trohice talenta" Manet Monetu o Renoirju.

Aug. 16, 2020

IX poletna likovna kolonija,...

...na Dvorcu Strmol v Rogatcu, 20. in 21. julija 2015. Za razstavo sem pripravil sliko Rogatec, ki je kombinirana iz dveh temeljnikov, na večjem, osnovnem je v žareči barvi abstrahirano naslikana Donačka gora. Manjše platno, pravokotne oblike sem prikazal, tudi v abstrahirani obliki, kraj Rogatec, ki je zgodovinsko povezan z Goro. Sliko lahko vidite tukaj, vizualna umetnost, Donačka gora.

Aug. 17, 2020

Mobil

Jean-Paul Sartre je odgovoril na vprašanje, kaj mobili predstavljajo (konkretno Calderjevi): "...mobil pravzaprav ne predstavlja ničesar oprijemljivega. Podaja predvsem živo gibanje, ga oblikuje. Mobili nimajo nekih konkretnih pomenov, ob njih ne mislimo na nič drugega, kot le na njih same. Samo so in to je vse, so absolutni. ..Ne želijo posnemati ničesar, so vselej lirične invencije, tehnične kombinacije skoraj matematične kvalitete, pa vendar hkrati tudi senzibilni simboli narave..."

Aug. 17, 2020

Moji zapisi ...

... so namenjeni likovnim ustvarjalcem in vsem ljubiteljem umetnosti. Za namig, vzpodbudo, da poiščejo še kje dodatne informacije o umetnosti, ki jim je všeč, o umetnosti, s katero se ukvarjajo. V večini so le kratki zapisi iz obsežnejših razlag, opisov ali iz predstavitev likovnih ustvarjalcev.
Nekaj teorije je povzeto iz razlag predavateljev Šole za risanje in slikanje v Ljubljani, malo iz mojih zapiskov iz priprav za različne naloge, iz literature in spletnih virov.

Aug. 19, 2020

Fauvizem

Ustanovitelj fauvizma je bil Henri Matisse. Fauvisti so bili zagovorniki mnenja, da se morajo izražati s čistimi barvami, da slikarski izraz zaupajo barvi, ne oziraje se na vsebino, pomen ali druge okoliščine(Semenzato 1975)
Fran: fauvizem in fovízem -zma [fovízəm] m (ī)
-um. umetnostna smer v slikarstvu v začetku 20. stoletja, značilna po čistih, močnih barvnih tonih
-fauvízem -zma [fov] m, pojm. (í); gl. fovizem

Aug. 20, 2020

Razmerja v sliki

»Vsaka slika se začne s preučevanjem povezave odnosa med vsebino in kompozicijo. Odnosi med posameznimi stranicami, odnosi znotraj slike med posameznimi elementi, diagonalami, poudarki, praznimi prostori, … vse mora biti v razmerju, ki upošteva primarno govorico geometrije in števil. Ni vseeno, ali je slika široka 70 cm ali 66 cm. Razlika je na videz nepomembna, a teh nekaj centimetrov spremeni čutenje slike in posledično razumevanje sporočila.«
dr. Kiki Klimt

Aug. 25, 2020

Van Gogh

V produkciji Arthouse film, Šole za risanje in slikanje, in RTV SLO, so leta 2008 posneli celovečerni film Videvanje Van Gogha, v režiji Mladena Jernejca, ki je napisal tudi scenarij. Iz leta 1956 je o Van Goghu znan film v produkciji Johna Housemana, Lust for Life, v katerem je Van Gogha igral Kirk Douglas in njegovega brata Anthony Quinn.

Aug. 25, 2020

Kaos in red

Nenehno se srečujemo z nasprotji. Lahko bi rekli, da je življenje sestavljeno iz njih. Dobro - slabo, veselje - žalost, sreče - nesreča, v materialnem več - manj, itd. V glavi imamo večkrat kaos, nered, ki ga poskušamo urediti, se zbrati, spet zavladati z mislimi. Takšen kaos sem poskušal predstaviti na prvi sliki in nato še nasprotje, ureditev misli, umiritev, red v možganskih celicah, ki nam omogoča normalno funkcioniranje.(zapisano pri predstavitvi slik Kaos in Red, 2014)
Sliki Kaos in Red lahko vidite na tej spletni strani, če kliknete na VIZUALNA UMETNOST.

Aug. 26, 2020

Anton Ažbe

- Anatomijo morate popolnoma obvladati, vendar jo morate pred slikarskim platnom pozabiti.
- Vsak predmet opazovanja je zanimiv, tudi najnepomembnejši nudi slikarju dovolj zanimivega, da ga - čim enostavnejši je predmet - toliko zanimiveje in popolneje lahko slikovito in koloristično upodobi. Le za to gre, kako ga upodobimo in ne, kaj upodabljamo.

Aug. 26, 2020

Salvador Dali

-Če nočete študirati anatomije, umetnost risanja in perspektive, matematične estetike in nauka o barvah, dovolite da vam povem, da je to bolj znamenje lenobe, kot pa genija.
- Če ste povprečni in se na vse pretege trudite, da bi slikali zelo zelo slabo, se bo še vedno videlo, da ste povprečni.

Aug. 27, 2020

Kompozicija - odnos med likovnimi elementi

Glede na smer:
-vertikalna
-horizontalna
-poševna
-diagonalna
-centralna
Glede na prostor
-kompozicija v kadru
-v plitvem prostoru
Glede na zemeljsko površino:
-v optični perspektivi
-odprta kompozicija
Glede na razmerja med likovnimi elementi:
-identična
-podobna (harmonična)
-kontrastna
Glede na ploskve, na katerih se strukturirajo likovni elementi:
-trikotna
-v zlatem rezu

Aug. 27, 2020

Plasti likovnega dela

Likovno delo je večplastno, odprto in večpomensko (po tem se razlikuje od znanstvenega).
Pogosto se plasti likovnega dela razumevajo na dveh nivojih
-vidna plast
-duhovna plast

Aug. 29, 2020

Dobra slika

V slikarstvu ne moremo govoriti o najboljši sliki, o najlepši sliki. Vsako sliko lahko likovno analiziramo in tako podamo neko mnenje. Seveda ima to mnenje večjo težo, če ga poda strokovnjak, kritik ali oseba s formalno likovno izobrazbo, saj taka kritika temelji na strokovnosti. O likovnih analizah je ogromno napisano, precej je literature na temo, kdaj lahko govorimo, da je neko likovno delo umetnina. Vse ostalo je individualna presoja, mi je všeč ali ne. Če je slika nekomu všeč, še ni rečeno, da je likovno sprejemljiva.

Aug. 29, 2020

Povod za...

oblikovanje, ustvarjenje
- resničnost (oblike in barve podobne naravnim)
- socialna resničnost
- emocionalna vzburjenost
- sanje in podzavest, ...
Vsaki povod vpliva na drugačno likovno rešitev (domišljija, ideja, koncept, estetski ideal, gesta, material, literarni tekst, glasba, geometrija ali matematika, …)

Aug. 31, 2020

Čoro Škodlar v Zablode stoletja piše ...

...Umetnikovo delo ni iskanje skritega, nerazumljivega, temveč je izpoved, iskanje izpovedi, tistega, kar je že v njem...
...In to vzbuditev domišljije naj bi povzročile sugestije povsem neumetniške narave, s kakršnimi posiljujejo naši znanstveni umetnostni zgodovinarji umetnostne navdušence le zato, da bi uveljavili namišljene sposobnosti lastne mizerne estetske dojemljivosti za umetnost....

Aug. 31, 2020

John Constable (1776 - 1837)

Največji angleški krajinar 19. stoletja, njegova nagla poteza čopiča je v marsičem vzpodbudila tehnični način in gledanje na naravo pri francoskih impresionistih. Constable se je zavedal svojega drugačnega pristopa k ustvarjanju umetnosti, ki se je odmaknil od akademske tradicije kopiranja s starih slik in je namesto tega uporabil neposredne študije narave kot svoj glavni vir. Izvirnost Constableove tehnike je imela izrazit vpliv na potek francoske umetnosti, predvsem med člani barbizonske šole. Trik, s katerim je poživil svoje slike, je vstavljanje rdečih madežev ali elementov med številne rjave, zelene in modre odtenke.(iz študijskih zapisov in spleta)

Sep. 1, 2020

Joseph Mallord Turner (1775 - 1851)

Še eden veliki angleški slikar, ki je znal vsak konkreten videz resničnosti razdrobiti v panično atmosfersko mrežo svetlobe in žarečih barv, v preplet križajočih se potez čopiča, ki se nam včasih zde napoved abstraktnega slikarstva. Na sliki Dež, para in hitrost lahko vidimo izredno moderno izpoved.

Sep. 2, 2020

Slikarski prostor

Prostor v slikarstvu je temeljna prvina likovnega izražanja. Prostor je dvodimenzionalen (slikarsko platno), zato tridimenzionalne predmete in prostore nanj prenašamo z iluzijo, za kar uporabljamo prostorske ključe, imenovane tudi globinska vodila.

Sep. 2, 2020

Homage ...

… je izraz, ki se pogosto uporablja v likovni umetnosti in označuje poklon enega umetnika drugemu. Umetnik s posnemanjem drugega izrazi spoštovanje do njega in njegovega dela. Homage sem ustvaril s tremi slikami,v spomin umetniku Živojinu Žiki Miškoviću s tremi slikarskimiplatni, ki jih lahko vidite na tej spletni strani pri vizualni umetnosti.

Sep. 3, 2020

Ferdinand Georg Waldmüller (1793-1865)

Veder krajinar dunajskega gozda.Waldmüller je bil zagovornik naravnega opazovanja in plenerskega slikarstva. Bil je eden najpomembnejših avstrijskih slikarjev bidermajerskega obdobja.

Sep. 4, 2020

Mešanje barv

Pri ustvarjanju svoje palete z mešanjem barv, dobimo povsem individualne barve, ki izražajo naš način likovne pisave. Slikanje z barvami iz tub je manj individualno. Pri takšnem slikanju pride do izraza barvna kombinacija, ki prav tako poudarja naš oseben pristop slikarstvu.

Sep. 5, 2020

Telesna razmerja

Pri risanju figure je glavna veščina obvladovanje telesnih razmerij ali proporcev. To so razmerja med deli telesa. Razmerja izhajajo iz velikosti glave proti ostalemu telesu in so se skozi zgodovino spreminjala. Glavo primerjamo z dolžino telesa, primerjamo dele telesa med seboj in v razmerju do celega telesa. V literaturi je mnogo napisanega, kot pri vsem velja, vaja dela mojstra.

Sep. 6, 2020

Oljno slikarstvo

Tehnika oljnega slikarstva se je razvila v prvi polovici 15. stoletja pri Nizozemcih (Jan van Eyck), ki so znali izrabiti njene lastnosti v živahni barvitosti in v podajanju detajlov. V tem času se je oljno slikarstvo še vezalo na leseno podlago (tabelno slikarstvo). Pozneje je leseno podlago izpodrinilo v okvir vpeto platno , ki je bilo lažje in trpežnejše in je tudi omogočalo večje razsežnosti slike (Janez Höffler, Osnove likovne umetnosti)

Sep. 7, 2020

Likovna umetnost...

… je eden od načinov estetske komunikacije med ljudmi, s katero se likovna doživetja, razpoloženja in ideje prenašajo na druge ljudi preko likovnih znakov, s čimer se del družbe estetsko bogati in si izboljšuje kvaliteto življenja. (iz zapisov na predavanjih Šole za risanje in slikanje)

Sep. 7, 2020

Estetika...

... je filozofska disciplina, ki se ukvarja s proučevanjem lepega nasploh in z vrednotenjem sodb (meril okusa), ki se izjavljajo o določenem lepem. V ožjem pomenu je estetika filozofija umetnosti, kritike umetnosti in umetniškega ustvarjanja.

Besedo je prvi uporabil nemški filozof in ustanovitelj študija estetike Alexander Gottlieb Baumgarten v 18. stoletju. Po njem je predmet estetike lahko oblika dela in tudi vsebina. Hegel estetiko poveže s človekovim duhovnim ustvarjanjem.

Danes se v estetiki poudarja njen uporaben vidik v vsakdanjem življenju, ki se nanaša na preudarjeno spreminjanje bivalnega okolja in doseganje boljše kvalitete življenja. ( definicija po Wikipediji)

Sep. 7, 2020

Stendhalov sindrom

Pred nekaj dnevi sem po radiu na Val 202 poslušal o Stendhalovem sindromu. V Wikipediji piše, da je stiska poimenovana po francoskem avtorju iz 19. stoletja Stendhalu (psevdonim Marie-Henri Beyle), ki je svojo izkušnjo s pojavom opisal med obiskom Firenc leta 1817 v svoji knjigi Neapelj in Firence: Potovanje iz Milana v Reggio. Ko je obiskal baziliko Santa Croce, kjer so pokopani Niccolò Machiavelli, Michelangelo in Galileo Galilei, ga je premagalo globoko čustvovanje. Stendhal je napisal:
Bil sem v nekakšni ekstazi, od ideje, da sem v Firencah, blizu velikih mož, katerih grobnice sem videl. Potopljen v razmišljanje o vzvišeni lepoti ... Dosegel sem točko, ko človek naleti na nebeške občutke ... Vse je tako živo govorilo moji duši. Ah, če bi le lahko pozabil. Srce mi je razbijalo, čemur v Berlinu pravijo 'živčnost'. Življenje je izteklo iz mene. Hodil sem s strahom pred padcem.
Osebje v firenški bolnišnici Santa Maria Nuova je navajeno na turiste, ki trpijo zaradi vrtoglavih urokov ali dezorientacije po ogledu kipa Davida...

Sep. 10, 2020

Umetnost ...

... zvišuje kvaliteto človekovega življenja in dela.
Pri likovni umetnosti se lahko pogovarjamo o čisti likovni umetnosti:
-risba
-grafika
-slika
- kip
Uporabna umetnost:
-unikatna izdelava predmetov
-serijska izdelava predmetov
-dekorativno likovno delo
-aplikacija likovnih znakov na druge objekte
Možnih je še več delitev v detajle, poznamo dekorativno plastiko, grafični dizajn, notranja arhitektura, scena, oblikovanje uporabnih predmetov. ...

Sep. 10, 2020

Teme v likovni umetnosti delimo ...

-portret
-figura
-akt
-figuralna kompozicija
- živalski motiv
-interier
-krajina
-tihožitje,
motive je možno deliti na podzvrsti, npr.
-portret
-avtoportret
-skupinski portret
.... Obstaja veliko literature z nekoliko različnimi tolmačenji, osnova ostaja enaka.

Sep. 14, 2020

Portret v fotografiji

… Portreti fiksirajo našo identiteto, pri čemer gre pravzaprav za umetnost opisovanja. Cilj portreta je vedno povedati "takšen si videti", pa naj bo to v sferi javnega, kjer izpričuje našo pravo identiteto (fotografije za potni list), v zasebnem življenju (snepšoti, uradni studijski portreti, …), ali za kateri drugi družbeni namen (v antropologiji, umetnosti, politiki, …). Teh vizualnih opisov oseb je danes res v izobilju … (D. Bate, Fotografija, Ključni koncepti)

Sep. 15, 2020

Umetnostni trg

V 19. stol. se je začel razvijati umetnostni trg. Do takrat so avtorji delali predvsem po naročilu in naročnik je imel pomembno besedo pri likovnem izdelku. Uveljavili so se galeristi in trg. Veriga umetnik, galerist, kritik, kupec deluje še danes. Ime umetnika postane pomembno kot blagovna znamka.

Sep. 16, 2020

Pablo Picasso ...

... je med drugim rekel, da je potreboval 4 leta, preden se je naučil slikati kot Raffael in celo življenje, da se je naučil slikati kot otrok.

Sep. 16, 2020

Elementi fotografskega portreta

- obraz (vključno z izrazom, lasmi...)
- drža (vedenje in odnos,(vzgoja))
- oblačila (družbeni status, spol, kulturne vrednote in moda)
- lokacija (prizorišče v ozadju - družbeno okolje osebe na sliki)
(D. Bate, Fotografija, Ključni koncepti)
Je kaj sorodno s slikarskim portretom?

Sep. 21, 2020

O kompoziciji

Pokončne črte v kompoziciji so za figurami zmeraj ugodne, ker že najmanjši, najnežnejši gib ali zmig telesnih osi ali okončin zgovorno in pomembno učinkuje, medtem ko pri razgibanih ozadnih linijah celo razgibane telesne drže delujejo utesnjeno ali otrdelo. (nepoznan avtor)

Sep. 23, 2020

Slikarstvo iluminiranih rokopisov...

…(rokopisno miniaturno slikarstvo) pomeni okraševanje rokopisnih zvitkov in knjig, največkrat iz pergamenta in pozneje iz papirja. Sodi v srednji vek. V novem veku ga je izpodrinila iznajdba grafičnih tehnik in tiska, ki je vodila h knjižni ilustraciji v sodobnem pomenu besede. (Janez Höffler, Osnove likovne umetnosti)

Sep. 23, 2020

Prostor

V likovnem delu, ki je vezano na ploskev(slikarstvo, relief), je prostor lahko le navidezen (naslikan, irealen). Ustvarimo ga s pomočjo likovnih sredstev, med katerimi sta na prvem mestu perspektiva ter svetlost in barvitost (svetlobna in barvna perspektiva). (Janez Höffler, Osnove likovne umetnosti)

Sep. 25, 2020

Konture

Razgibanost ali togost, poenostavljanje ali nadrobno izdelovanje površine, jasnost in gladkost ali nemir in zabrisanost kontur je mogoče opazovati tudi v kiparstvu. (Janez Höffler, Osnove likovne umetnosti, DZS 1977)

Sep. 28, 2020

Tabelno slikarstvo

Glavna značilnost tabelnega slikarstva je uporaba lesene podlage (table, od tod tudi ime za to slikarstvo). Tabelna slika je nastala v slikarski delavnici in so jo šele nato obesili na dodeljeno mesto v cerkvi ali v prostoru javnih zgradb in zasebnih prebivališč. Tabelna slika je torej v nasprotju s stensko sliko "premakljiva". To lastnost tabelno slikarstvo deli s slikarstvom na platnu in na drugih podlagah, ki so tako kot lesena tabla praviloma uokvirjene. (Janez Höffler, Osnove likovne umetnosti, DZS 1977)

Sep. 30, 2020

Oljno slikarstvo 2

Vezivo oljnih barv je olje, to je snov, ki ima v primerjavi s tempero drugačne tehnične lastnosti in drugačne likovne učinke. Oljne barve so intenzivne in zaradi posebne prosojnosti olja tudi žive. Nanašati jih je mogoče v tankih ali debelih nanosih, ki se med seboj ne spajajo. Z oljnimi barvami je zato mogoče že posušeno sliko dopolnjevati in spreminjati. Dopuščajo tako slikanje izredno drobnih detajlov, kot tudi širino in debelino potez (pastoznost)....

Oct. 2, 2020

Analiza likovnega dela

1. Vsebinska analiza
2. Oblikovna analiza
Najpomembnejši spoznavni motivi so glava, avtoportret, portret, figura, karikatura, akt, tihožitje, pejsaž ali krajina, interier, animalizem.
Pri oblikovni analizi se pogovarjamo o prvinah, ki jih umetniki uporabljajo pri gradnji svojih likovnih del. Temeljne likovne prvine so točka, linija, barva, površina, svetloba, prostor, kompozicija perspektiva. (Iz likovne analize različnih avtorjev)

Oct. 5, 2020

Likovne tehnike - srebrni svinčnik

Srebrni svinčnik so uporabljali slikarji, ki so želeli risati natančno, čisto in trdno. Sestavljen je iz zmesi srebra, svinca in kositra. Bil je priljubljeno orodje v renesansi, ko je bil risarski ideal znanstvena natančnost. Z njim so izrisovali predvsem detajle.(V. V. Husejnagić, Umetnost za ...)

Oct. 5, 2020

Risba

... je temelj vsem likovnim umetnostim - je prvi način, s katerim začne otrok likovno govoriti in z njo se je začela tudi zgodovina umetnosti. V svojem osnovnem bistvu temelji na črti. (V. V. Husejnagić, Umetnost za ...)

Oct. 7, 2020

Akt

...je človeško telo, upodobljeno brez obleke. Po stopnji razkritosti ločimo med aktom in polaktom. Človeško telo je od nekdaj zelo privlačno za umetnike zaradi oblik, barv, simetrije, proporcev, ... in nje ravno zaradi tega eden najstarejših motivov v človeški zgodovini. Lahko pa bi se reklo, da je akt neke vrste dokument o umetnikovem psihičnem in fizičnem razmerju do lastnega in tujega telesa. (V. V. Husejnagić, Umetnost za ...)

Oct. 7, 2020

Figura

... podaja oblečeno človeško postavo. Po motivu se deli na žanrsko, zgodovinsko, mitološko, religiozno in etnografsko. Je dragoceno pričevanje o načinu oblačenjav posameznih obdobjih. (V. V. Husejnagić, Umetnost za ...)

Oct. 8, 2020

Claude Monet

"Vsi razpravljajo o moji umetnosti in se pretvarjajo, da razumejo, kot da je potrebno razumeti, ko je preprosto potrebno ljubiti" - Claude Monet (našel na spletu))

Oct. 12, 2020

Marcel Duchamp

Najbolj samosvoj in intelektualen ustvarjalec, je leta 1917 razstavil serijsko izdelan pisoar in ga narobe obrnjenega naslovil Fontana. Ideja, da lahko kar koli postane umetniško delo, ki je postavljeno v galerijski prostor, saj s tem predmet in ideja dobita nov kontekst, je v 20. stoletju ena najpomembnejših, ki je prihodnji ustvarjalci niso mogli prezreti. (J. Zalaznik, Dobre, umazane, prave!)

Oct. 12, 2020

Leonardo da Vinci

Kdor ima rad samo prakso brez teorije, je kot mornar brez kompasa in krmila. Nikoli ne ve, kam ga bo odneslo. (objava v Dobre, umazane prave! J. Zalaznik)

Oct. 13, 2020

Kolaž

... je likovna kompozicija, ustvarjena iz različnih materialov - kartina, izrezkov iz časopisnega in barvnega papirja, tekstila, fotografij itd. Ti izrezki so nalepljeni ali kako drugače pritrjeni na nosilec in lahko nastopajo samostojno ali pa jih ustvarjalec združi z elementi risbe ali poslikave. Prvi so to tehniko uporabljali slikarji kubisti, za dadaiste je postala najpomembnejše izrazno sredstvo in brez kolaža si le stežka zamislimo likovni izraz nadrealistov. Iz kolaža so se razvile likovne tehnike, kii so v marsičem zaznamovale tok umetnosti XX. stoletja: asemblaž, dekolaž in fotomontaža.(J. Zalaznik, Kako je umetnost ...)

Oct. 14, 2020

Kako je umetnost izgubila ...

Z obdobjem klasicizma in predvsem romantike na pragu XIX. stoletja se je slikarstvo vse bolj odmikalo od iluzionističnih namer baroka k ustvarjanju podob, ki so postale izpoved umetnikovih idej in njegovega (ob)čutenja sveta. V umetnikih je zorelo spoznanje, da je slika predvsem dvodimenzionalna površina, na določen način prekrita z barvnimi oblikami, ki šele v gledalčevem miselnem procesu postanejo podobe konkretnih predmetov, ljudi, živali, krajine,... (J. Zalaznik, Kako je umetnost ...)

Oct. 15, 2020

Fotografija

David Bate v knjigi Fotografija piše: »...Nekatere poznejše razprave o umetnosti in fotografiji v dvajsetem stoletju je zaznamovalo nasprotje med »umetniki, ki uporabljajo fotografijo« in »fotografi, ki stremijo k umetnost«. To je bilo implicitno razlikovanje med dvema težnjama: konceptualno umetnostjo in umetniško fotografijo, kjer je slednja poudarjala obrtniško, če ne že mojstrsko izdelavo fotografij… V britanskem muzeju Tate, na primer, sploh niso zbirali niti razstavljali »fotografije« vse do njihove prve fotografske razstave leta 2003. Čeprav so že dolgo pred tem razstavljali fotografije (konceptualnih umetnikov), pa niso hoteli razstavljati del »fotografov« … v njegovem spisu iz leta 1982 Keith Arnatt zapiše, da pri »The Tate«: pravijo, da zbirajo umetnike in ne fotografij, vendar v svojo zbirko ne bi vključili umetnika, če bi bil ta umetniško dejaven edinole v fotografskem mediju. Tako se zdi, kakor da Tate zbira umetnike, ki so fotografi, ne pa tudi fotografov, ki so umetniki. Če je tako, ni preveč jasno, kakšno ločnico postavljajo med umetnikom/fotografom in fotografom/umetnikom«. (Bate, David; Fotografija, Ključni koncepti)

Oct. 22, 2020

Izbrane misli

Vsi bi radi razumeli slikarstvo. Zakaj ne poskušajo razumeti ptičjega petja? (Pablo Picasso, 1934)

Največji sovražnik modernega slikarstva je ustvarjalec, ki širi iluzijo, da ni nujno potrebno poznavanje umetnosti in njene zgodovine, da bi razumeli določeno sliko. Toda "videti" ni tako preprosto, kot se zdi. (Ad Reinhardt, 1967)

Umetnost in njeni cilji so bili vedno pljuvalnik. (Kazimir Malevič, 1916)
Zbrano v knjigi Bilo je nekoč v XX. stoletju, J. Zalaznik

Oct. 23, 2020

Moderna umetnost

V pogovorih o moderni umetnosti ljudje pogosto tožijo, da slik ne razumejo, da jim nič ne povedo, ker na njih ni prepoznavnih podob. Toda ali se vprašajo, koliko vsebine pa razumejo v delih klasične umetnosti? Če niso ravno izvrstno podkovani v antični mitologiji, v biblijskih zgodbah in njihovih številnih interpretacijah, v zgodovini, filozofiji, da številnih bolj pozabljenih alkimističnih, mističnih ipd. znanj niti ne omenjam, bodo težko razumeli "vsebino" večine velikih del, ki visijo po muzejskih stenah. ...
(Bilo je nekoč v XX. stoletju, J. Zalaznik)

Oct. 28, 2020

Asemblaž...

... je tridimenzionalna izpeljanka kolaža, saj so pri njegovem ustvarjanju uporabljeni najdeni, pogosto zavrženi in povsem vsakdanji predmeti. Slika se z asemblažem prelevi v objekt, ki ni omejen na klasični slikarski dimenziji višine in širine, temveč poseže tudi v prostor po globinski osi. Asemblaž je lahko tudi čisto skulpturalno delo, kadar je sestavljeno iz predmetov, ki sami po sebi ne predstavljajo umetniških del, ampak prihajajo iz sveta množične proizvodnje in popularne kulture... (J. Zalaznik, Kako je umetnost ...)

Oct. 30, 2020

O Slovanih, ko so prišli v novo deželo

... Kazno pa je, da upodabljanju človeških likov niso bili sovražni, niso pa prav vedeli, kaj z njimi početi, saj jim je bila antična predstava lepega človeka neznana. Morda so si najprej izobličili podobe demonskih bitij in naravnih božanstev v obliki antropomorfnih simbolov. Med take praupodobitve sega morda tudi maska Kurenta z Dravskega polja kot podoba pomladanskega plodnostnega boštva v fantastični kompoziciji iz živalskih kož, rogov in ptičjih peres. To je prvinsko utelešenje duha narave z izredno sugestivnim, magičnim izrazom. - Toda je mar Kurent res slovanskega izvira? Ali pa so ga naši predniki prevzeli že od staroselcev, kakor bi utegnilo dokazovati njegovo neslovansko ime? (Slovenska umetnost, E. Cevc, Prešernova družba 1966)

Nov. 4, 2020

Motiv ...

... je osnovni predmet, ki ga likovno delo predstavlja. Lahko je to človeški lik, lahko so to druga živa bitja in stvari iz človekovega okolja ali okolje samo. Motiv je lahko preprost, lahko pa tudi sestavljen. ... Motiv ni pojem, ki bi ga mogli zakoličiti in dokončno definirati. Lahko je takšen ali drugačen. Pomaga nam pri vsebinskem razčlenjevanju likovnega dela in si ga smemo prilagoditi v soglasju s tem, kako razlagamo (interpretiramo) vsebino likovnega dela.
(Osnove likovne umetnosti, Janez Höfler, DZS 1977)

Nov. 4, 2020

Likovna vsebina ...

... ni istovetna z vsebino likovnega dela v pravem pomenu besede, marveč je pojem, s katerim poskušamo pokazati, če sta slikar ali kipar želela s svojim delom posredovati kaj več od običajne vsebine. V mnogih likovnih delih je mogoče čutiti, da so nastala, ker se je hotel njihov ustvarjalec poglobiti v kakšno vprašanje likovnega izražanja. Motiv je svobodno izbral v soglasju s svojo željo in ga v ustvarjalnem delu tudi zavestno predrugačil. (Osnove likovne umetnosti, Janez Höfler, DZS 1977)

Nov. 6, 2020

Začetki slikarstva

Slikarstvo se pojavlja že v prazgodovini (slike v prazgodovinskih jamah Evrope in Afrike, Altamira v Španiji in Lascaux v Franciji). V starem veku prevladuje stensko slikarstvo. V starem Egiptu in pri Etruščanih v Italiji so se ohranile zlasti stenske slike v grobnicah, ki naj bi s prizori življenja, smrti in pogreba spremljale umrlega v posmrtno življenje. Na Kreti v tako imenovani kretsko - mikenski kulturi, pa je bilo slikarstvo namenjeno tudi palačam vladarjev. ...(Osnove likovne umetnosti, Janez Höfler, DZS 1977)

Nov. 12, 2020

Oljno slikarstvo 3

Oljno slikarstvo na platnu je slikarstvo evropskega novega veka. Četudi je (tako kot tabelno slikarstvo) nastajalo v slikarskih delavnicah, so bile slike sprva, zlasti pri naročilih za cerkev (velike oltarne slike), namenjene za natančno določeno mesto v prostoru; če si jih danes ogledujemo po galerijah in muzejih, pomeni, da so iztrgane iz prvotnega okolja. Pozneje pa so slike nastajale tudi za prosto prodajo (v napredni Holandiji že v 17. stoletju, drugje v glavnem šele v 19. stoletju).(Osnove likovne umetnosti, Janez Höfler, DZS 1977)

Nov. 13, 2020

Risba 2

Risba se razlikuje od slikarstva v ožjem pomenu besede po tem, da barva v njej nima pomena ali pa je njen pomen drugoten. Temeljno likovno izrazilo risbe je črta (linija). Ker je črta sama po sebi skopa, zahteva od risarja, da se omeji na bistvo. V primerjavi s slikarstvom je risba intimne narave in v preteklosti ni imela veljave dokončnega likovnega izdelka: sodila je v delovni postopek (pripravo) slikarja, kiparja ali arhitekta za večjo likovno delo ali arhitekturno stvaritev. Tako je pogosto tudi danes.(Osnove likovne umetnosti, Janez Höfler, DZS 1977)

Nov. 17, 2020

Umetnost

...Odločitev o tem, kdaj lahko kakšno delo opredelimo kot Umetnost, pa je kombinacija posameznikovega razumevanja umetnosti, kulturnega okolja, razgledanosti, časa in ne nazadnje tudi družbenega konsenza, ki pa vedno dopušča tudi dvom in možnost popravka... ( Kako je umetnost izgubila nedolžnost , J. Zalaznik)

Nov. 17, 2020

Umberto Boccioni

Umberto Boccioni (1882–1916) je bil vodilni umetnik italijanskega futurizma. V svojem kratkem življenju je ustvaril nekaj ikoničnih slik in skulptur gibanja ter zajemal barvo in dinamiko sodobnega življenja v slogu, ki ga je teoretiziral in zagovarjal v manifestih, knjigah in člankih... (www.metmuseum.org)

Nov. 18, 2020

Samuel Lewis Francis (1923 - 1994)

Leta 1950 se je Sam Francis preselil v Pariz (kjer je ostal do leta 1961) in začel sodelovati z izvajalci Art Informela. Slika Shining Back (1958) je bila naslikana po umetnikovih obsežnih potovanjih po Evropi, pa tudi po potovanju leta 1957 v New York, Mehiko in Japonsko. Francisov prehod k bolj svobodnemu in gestualnemu načinu slikanja je očiten v kapljanju in brizganju barve, ki animira površino, in odraža njegovo novo spoštovanje do tradicionalnega japonskega habokuja ali slikanja s črnilom. S svojima dvema kaskadama izbruhov živahnih barv, zbranih na robovih platna, ločenih z belim in odprtim središčem, Shining Back usklajuje Francisovo slikarsko gesto s pojmom praznine, ki izhaja iz vzhodnoazijske misli.(www.guggenheim.org/artwork/)

Nov. 20, 2020

Dvanajstdelni barvni krog

Osnova barvnega kroga so tri osnovne barve: rumena, rdeča in modra. Z njihovim mešanjem dobimo sekundarne barve: oranžno (rumena in rdeča), vijolično (rdeča in modra) in zeleno (modra in rumena). Z mešanjem primarne in sosednje sekundarne barve dobimo t. i. terciarne barve (npr. iz rumene in zelene dobimo rumeno-zeleno). Mešanje primarne in nasproti ležeče sekundarne barve pa da nevtralno sivo. Levo polovico barvnega kroga sestavljajo hladne barve, katerih lastnost je, da optično vlečejo v globino, desno polovico pa tople barve, ki optično silijo naprej. (J. Zalaznik, Dobre, umazane, prave)

Nov. 20, 2020

Kontrast barve k barvi ...

... je najpreprostejši kontrast; sestavljajo ga barve, ki so najmočneje nasičene (imajo najbolj čisto, polno kromatsko vrednost) in so v barvnem krogu med seboj čim bolj oddaljene. Kontrast barve v odnosu do barve predstavlja kombinacija najmanj treh barv; najmočnejši je med tremi primarnimi barvami - rumeno, rdečo in modro. Moč kontrasta barve k barvi se zmanjša, če primarne barve nadomestimo s sekundarnimi... Umetniki vseh časov so ta izrazno silovit kontrast radi uporabljali, njegovo izpovedno moč pa plemenitili s spreminjanjem svetlostnih vrednosti (valerjev) in količinskih razmerij barv. (J. Zalaznik, Dobre, umazane, prave)

Nov. 20, 2020

Svetlo - temni barvni kontrast ...

... je kontrast med svetlostnimi vrednostmi posamezne barve (svetlo rdeča in temno rdeča) ali tudi med različnimi vrednostmi svetlosti spektralnih barv (rumena ja bolj svetla od modre). Najmočnejši je kontrast med belo in črno barvo. Enake tonske vrednosti različne barve zbližajo, medtem ko večji tonski kontrasti barve delijo, vendar so hkrati pomemben dejavnik pri gradnji prostora.... (J. Zalaznik, Dobre, umazane, prave)

Nov. 25, 2020

Osnove vodenih barv 1

Vodene barve so večinoma narejene iz vodne raztopine pigmenta, gumiarabikuma in glicerina. Ko vodeno barvo zmočimo s čopičem, se gumiarabikum, ki vsebuje pigment (barvilo), zmehča in čopič prepoji z barvo.... (Vodene barve, temelji za začetnike, Acro Editorial Team, Prevod Darja Zorec, Tehniška založba Slovenije d.d.)

Nov. 25, 2020

Osnove vodenih barv 2

Vodene barve iz tube se skoraj v trenutku raztopijo, kar zagotavlja preprosto izdelovanje različnih stopnjevanj (gladko prehajanje enega odtenka v drugega). Dobimo lahko močne, svetleče barve, kakor tudi mehke, prosojne barve. Z dodajanjem barve postane vodna raztopina bolj koncentrirana in prosojnost se zmanjša. Zaradi tega se zmanjša tudi njena svetlost, ki jo ji je dala bela podlaga. (Vodene barve, temelji za začetnike, Acro Editorial Team, Prevod Darja Zorec, Tehniška založba Slovenije d.d.)

Nov. 25, 2020

Osnove vodenih barv 3

Vodene barve v obliki malih blokov so lahko suhe ali nekoliko ovlažene. Suhe vodene barve so precej trde in jih moramo dobro namočiti, preden postanejo tekoče. Polsuhe vodene barve pa vsebujejo vlažilo. Nekoč so v ta namen uporabljali bikov žolč, ki je preprečeval popolno izsušitev gumiarabikuma in pripomogel k enovitosti barvnega nanosa na papir. Kakovostne vodene barve načeloma ne povzročajo težav pri raztapljanju, če so le njihove sestavine skrbno izbrane. Pri tem pa je razumljivo, da se polsuhe barve nekoliko hitreje razmočijo kot suhe. (Vodene barve, temelji za začetnike, Acro Editorial Team, Prevod Darja Zorec, Tehniška založba Slovenije d.d.)

Nov. 27, 2020

Čopiči za vodene barve

Nedvomno so najboljši čopiči za vodene barve tisti iz soboljevine ali mungove dlake. Čeprav so izredno dragi, jih zaradi odličnih slikarskih lastnosti imamo za idealne akvarelne čopiče. Čopiči iz govejih dlak se sicer ne morejo meriti s krznenimi čopiči, vendar pa kljub temu omogočajo dokaj kakovostno delo. Po drugi strani tudi čopiči iz sintetičnih materialov omogočajo ustvarjanje lepih potez, vendar pa do sedaj še niso iznašli sintetičnih dlak s tako dobrimi absorbcijskimi lastnostmi, kot jih imajo krzneni čopiči. Končno se tudi nekoliko grobi čopiči iz prašičjih dlak v nekaterih primerih kar dobro obnesejo. (Vodene barve, temelji za začetnike, Acro Editorial Team, Prevod Darja Zorec, Tehniška založba Slovenije d.d.)